Home Zdrowie i styl życia Cyfrowa Demencja wśród młodych: dlaczego coraz młodsze dzieci są zagrożone?

Cyfrowa Demencja wśród młodych: dlaczego coraz młodsze dzieci są zagrożone?

Łukasz Wojtasik: Wszystko zaczyna się od procesu nagradzania. Przykładowo, gdy dziecko gra w jakąś grę, to za wykonanie zadania dostaje nagrodę, jak np. punkty, które są motywacją do dalszej gry. To działa podobnie jak nagroda w systemie treningowym. A czym dłużej dziecko gra, tym bardziej uzależnia się od tej formy rozrywki.

Jak zapewnić dzieciom zdrowy dostęp do urządzeń ekranowych?

Łukasz Wojtasik: Przede wszystkim, ważne jest, żeby rodzice poświęcali na to czas. Nie wystarczy ustawić reguły bez kontrolowania, jak są wcielane w życie. Zalecamy rodzicom stosowanie modelu 3:1, czyli 3 minuty aktywności na 1 minutę ekranu. Przydatna może okazać się technologia rodzicielska, która pozwala kontrolować czas, jaki dziecko spędza przed ekranem. Ważne jest też, by dzieci miały dostęp do zdrowych treści. To nie może być jedyny świat, w którym dzieci przebywają. Konieczne jest zapewnienie im różnych aktywności, które pozwolą rozwijać różne umiejętności.

Ponadto, warto wiedzieć, że istnieje wiele sposobów na to, by korzystać z urządzeń ekranowych w sposób zdrowy. Zaczynając od prostych zadań domowych, jak np. tworzenie listy zakupów czy ustalanie harmonogramu, a skończywszy na pracach twórczych, jak np. komponowanie muzyki, tworzenie grafik czy tworzenie animacji. Można wykorzystać urządzenia do czytania książek, oglądania filmów edukacyjnych czy nawet do praktykowania jogi.

Warto też zachęcać dzieci do wykonywania różnych zadań, które wymagają wykorzystania urządzeń ekranowych, np. tworzenia prezentacji czy filmów, a następnie nagradzać ich za wykonanie zadania. Można także wprowadzić listę zadań, które trzeba wykonać, zanim dziecko otrzyma dostęp do urządzenia. Na koniec, wspólne spędzanie czasu przed ekranem może być świetnym sposobem na spędzenie czasu razem, dzięki czemu rodzice mogą mieć wpływ na to, co dziecko ogląda i jak długo.

Podsumowanie

Podsumowując, aby zapewnić dzieciom zdrowy dostęp do urządzeń ekranowych, rodzice powinni stosować model 3:1, wprowadzić zdrowe treści, wykorzystać technologię rodzicielską i wspólnie spędzać czas przed ekranem. Najważniejsze jest jednak, by dzieci miały dostęp do różnych aktywności, które pozwolą im rozwijać się we wszystkich sferach. Warto zatem wyposażyć je w narzędzia, które pomogą im w osiągnięciu sukcesu w przyszłości – od książek, po kreatywne zajęcia, jak muzyka czy sztuka.

Uzależnienie od informacji

Uzależnienie od informacji może wystąpić, gdy dziecko za bardzo angażuje się w szeroko pojętą komunikację internetową. Wtedy dziecko może zapomnieć o innych ważnych rzeczach, które dla jego rozwoju są ważne, np.:

  • aktywność fizyczna
  • życie rodzinne
  • życie towarzyskie
  • nauka

Uzależnienie od internecie może przynieść bardzo nieprzyjemne skutki w przyszłości. Może powodować problemy z koncentracją, które będą towarzyszyć dziecku jeszcze długo po odstawieniu urządzenia. Dlatego tak ważne jest, aby uświadomić dzieciom, że internet to nie tylko atrakcja, ale również zagrożenie, które trzeba umieć okiełznać.

Dlatego tak ważne jest, aby rodzice wiedzieli jak nadzorować i kontrolować tą sytuację. Powinni ograniczać czas korzystania z internetu, ustalać właściwe godziny odpoczynku i wybierać wyłącznie zdrowe treści. W ten sposób dzieci będą miały szansę na zdrowy i bezpieczny rozwój.

Na koniec warto dodać, że nawet jeżeli dziecko ma ograniczony dostęp do internetu, to i tak musimy je wyposażyć w odpowiednie narzędzia, aby uświadomić mu, jak właściwie i bezpiecznie korzystać z tego medium. To może pomóc uniknąć problemów związanych z uzależnieniem, jak i zapewnić dziecku zdrowy rozwój w przyszłości.

Konsekwencje używania urządzeń elektronicznych

Używanie urządzeń elektronicznych ma wiele wad i skutków:

  • ograniczenie kompetencji związanych z komunikowaniem się
  • trudności z pamięcią i koncentracją
  • brak kreatywnego myślenia i wyobraźni
  • ograniczony rozwój małej motoryki

Dlatego też ważne jest, aby ograniczać korzystanie z urządzeń elektronicznych, szczególnie wśród dzieci, które są szczególnie wrażliwe na wszelkiego rodzaju zmiany. Może warto zastanowić się, czy nie warto powrócić do tradycyjnych form spędzania czasu, takich jak np. gry planszowe czy czytanie książek, które są zdecydowanie zdrowsze dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Warto też wychodzić na spacery i odkrywać świat za pomocą wszystkich zmysłów.

Zatem, pomimo tego, że technologia może być przydatnym narzędziem, musimy zachować ostrożność, aby nie popaść w uzależnienie, które ma negatywny wpływ na nasze życie. Powinniśmy wyznaczać sobie realistyczne granice i ograniczać czas spędzany na używaniu urządzeń elektronicznych. W ten sposób będziemy w stanie w pełni cieszyć się życiem i wykorzystać potencjał, jaki dają nam inne rzeczy, których doznajemy w świecie offline.

Objawy uzależnienia

  • Uciekanie się do kłamstw i ukrywania faktu korzystania z urządzeń.
  • Niedostateczna ilość snu.
  • Trudności w koncentracji uwagi w szkole.
  • Problemy z relacjami z rodziną, przyjaciółmi.
  • Utrata zainteresowania innymi aktywnościami poza urządzeniami.

Pamiętajmy, że choć bezpieczeństwo naszych dzieci jest w naszych rękach, powinniśmy zadbać o kompromis między bezpieczeństwem a pozwalaniem dzieciom na interesujące ich aktywności online. Musimy uczciwie omówić z dziećmi ich czas spędzony online, ich zachowania i wybory, starając się, aby miały one jak najlepszy wpływ.

Musimy też pamiętać, że jako rodzice sami możemy też pokazywać dzieciom, jak można korzystać z technologii w bezpieczny i odpowiedzialny sposób. Wspólne korzystanie z technologii, angażowanie się w różne aktywności online i uczestniczenie w procesie uczenia się dzieci to dobry sposób, by zbudować zaufanie i pokazać właściwe wykorzystanie mediów.

Rozwiązania

  • Dążymy do tego, by zrównoważyć czas korzystania z urządzeń z czasem, który można poświęcić na zabawy, naukę i inne aktywności.
  • Dbamy o to, by dziecko miało wystarczająco dużo kontaktów społecznych i różnorodnych aktywności, by było zmotywowane do ich podejmowania.
  • Ustawiamy zasady, z którymi dziecko musi się zgodzić, jeśli chce korzystać z urządzeń mobilnych.
  • Ograniczamy dostęp do treści, które są szkodliwe i nie mają wartości edukacyjnej.

Musimy być świadomi, że treści i aplikacje są przeznaczone dla dorosłych, dlatego też warto wybierać te, które są odpowiednie dla dzieci i wspierać je w ich rozwoju. Kontrola rodzicielska i wybór odpowiednich treści to niezwykle ważne zadanie, by zapewnić dziecku bezpieczeństwo i dobre wzorce zachowań.

Pozostaje nam więc zachęcać dzieci do aktywności, zabawy i kontaktów społecznych, a także uczyć je korzystania z urządzeń mobilnych w sposób rozsądny i odpowiedzialny. Wtedy będą one mogły czerpać wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą technologia.

Zasady wypracowania wspólnego z dzieckiem

  • Ustalenie czasu ekranowego,
  • Korzystanie z ekranu poza posiłkami,
  • Odkładanie telefonu w jedno, konkretne miejsce w domu,
  • Wyniesienie i – dosłownie – telefonu z sypialni,
  • Dostosowanie treści do wieku i rozwoju dzieci.

Stosowanie się do tych zasad i wypracowanie wspólnych prawideł z dzieckiem, gwarantuje, że wykorzystanie technologii będzie bezpieczne i zdrowe dla całej rodziny.

Pomocne może być także zaplanowanie wspólnych wyjść, wycieczek, wyjazdów i innych aktywności, których nie można wykonać stosując elektronikę. Życie bez ekranów może być bardzo ciekawe i na pewno nie nudne!

Jak ograniczyć korzystanie z telefonu przez dzieci?

Ograniczenie używania telefonu przez dzieci wymaga wymaga wdrożenia kilku prostych zasad. Przede wszystkim, należy ustalić godzinę, po której nie należy korzystać z telefonu. Dodatkowo, warto ustalić czas, po którym dziecko powinno zostawić telefon w innym pomieszczeniu niż sypialnia. Warto też zadbać o to, aby w kontakcie z telefonem dziecko miało możliwość aktywnego wyboru, a nie było jedynie biernym jego użytkownikiem. Można to osiągnąć poprzez wybieranie wspólnie interesujących aplikacji, gier i treści, a także poprzez wspólne spędzanie czasu przy telefonie. Ograniczając korzystanie z telefonu, warto pamiętać o tym, że jest on doskonałym narzędziem do nauki i rozwoju. Dostępne aplikacje i treści mogą przyczynić się do wzbogacenia wiedzy, a także do poznania nowych, ciekawych osób.

W celu uniknięcia niewłaściwych nawyków, warto dbać o to, aby dzieci korzystały z telefonów w określonych godzinach oraz w odpowiedni sposób. Poniżej znajduje się kilka zasad, które warto wdrożyć:

  • Ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem do 1-2 godzin dziennie
  • Unikanie korzystania z telefonu tuż przed snem
  • Ustalenie godziny, po której należy odłożyć telefon
  • Wspólne wybieranie treści i aplikacji do korzystania
  • Zapewnienie dziecku możliwości aktywnego wyboru

Pamiętajmy, że zdrowe i pełnoprawne korzystanie z telefonu może być źródłem wiedzy i rozwoju, a nie tylko niewłaściwych, niezdrowych nawyków. Dlatego warto ustalić z dzieckiem zasady dotyczące korzystania z telefonu, aby wyeliminować zbędne niebezpieczeństwa związane z jego używaniem.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Lokalny serwis informacyjny z Poznania i okolic. Wydarzenia, aktualności i newsy.

 

 

Wydawca:
ZP20 Piotr Markowski
office@zp20.pl
+48 733 644 002

Partnerskie

Najnowsze

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Informacje o cookies
AKCEPTUJĘ