Promocja sportu jest elementem strategii marki PKN ORLEN w działaniach na rynkach zagranicznych. Koncern starannie wybiera dyscypliny, które są popularne w danym kraju, aby zwiększyć efektywność kampanii. Przykładowo, łącząca Roberta Kubicę i polskich siatkarzy kampania przyciągnęła 2,3 mln nowych użytkowników programu lojalnościowego „VITAY”.
Adam Burak, członek zarządu ds. komunikacji i marketingu PKN ORLEN S.A. podkreślił, że duża część zysków koncernu przychodzi z zagranicy, zaś to właśnie tam wykorzystywany jest marketing sportowy w szczególności.
„To absolutnie najlepsza platforma do komunikacji, sprzedaży produktów, budowania rozpoznawalności marki i zaufania do niej. Sprawdza się na wszystkich rynkach zagranicznych” – powiedział Adam Burak, który był gościem panelu „Jak rozwijać markę lub produkt i zwiększać sprzedaż za pomocą marketingu sportowego” podczas kongresu IMPACT’23 w Poznaniu.
Przedstawiciel PKN ORLEN zwrócił uwagę na to, że efektywność sponsoringu i komunikacji marketingowej nie ogranicza się jedynie do wydawania pieniędzy. W celu określenia korzyści, jakie przynosi przedsięwzięcie, często wykorzystuje się ekwiwalent reklamowy jako współczynnik porównawczy. Chociaż wskaźnik ten ma swoje zalety, zdaniem eksperta jego niematerialny charakter może być potencjalną wadą.
Adam Burak wskazał, że aby wycenić wartość marki lub sportowca na rynku reklamowym, należy odnieść się do skali sukcesu jakiego dokonała dana inicjatywa promocyjna mająca wspomnianych aktorów w swoim składzie.
„Takim świetnym przykładem jest kampania, którą robiliśmy w zeszłym roku z udziałem Roberta Kubicy i siatkarzy. Wygenerowała 2,3 miliona nowych użytkowników naszego programu lojalnościowego >>VITAY<<, których mogę już konkretnie zmonetyzować. Takich mierników staramy się używać” – wyjaśnił prezes Burak.
PKN ORLEN angażuje się w szereg wydarzeń sportowych, w tym jedną z najbardziej popularnych dyscyplin – Formułę 1. Dzięki temu marka zyskuje międzynarodową sławę i znajduje się obecnie na 30. miejscu wśród 100 najbardziej rozpoznawalnych sponsorów Formuły 1. Partnerstwo PKN ORLEN z Scuderia AlphaTauri zostało powiększone w tym roku.
PKN ORLEN stawia na wydarzenia sportowe, w tym prestiżowe wyścigi Formuły 1. Dzięki temu marka cieszy się ogromną popularnością na arenie międzynarodowej, co pozycjonuje ją na 30. miejscu wśród najbardziej wyeksponowanych sponsorów w Formule 1. ORLEN wspiera Scuderia AlphaTauri od tego roku jako Główny Partner.
„Na przykład w Niemczech jesteśmy obecni w piłce ręcznej, w Czechach w hokeju, na Litwie w koszykówce. W tym roku po raz pierwszy wychodzimy z dużą imprezą ORLEN Wyścig Narodów, należąca do prestiżowego cyklu UCI Nations Cup U23. Wydarzenie po raz pierwszy odbędzie się w naszym regionie — w Polsce, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech, gdzie kolarstwo zawodowe i amatorskie jest bardzo popularne” – powiedział prezes Burak.
Koncern inwestuje również w dyscypliny cieszące się dużym zainteresowaniem w krajach, w których umacnia on swoją pozycję rynkową. Jedną z najbardziej popularnych dyscyplin w Europie jest siatkówka, w której Polska wychodzi na najwyższe, międzynarodowe poziomy. Współpraca PKN Orlen z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej nie ogranicza się do zamieszczenia logo na koszulkach drużyny narodowej. Koncern aktywnie angażuje się w sponsoring reprezentacji młodzieżowych, siatkówki plażowej, a także programu Siatkarskich Ośrodków Szkolnych, który obejmuje 10 tys. uczniów z 200 szkół. Ponadto PKN Orlen wspiera blisko 100 sportowców, 70 klubów, 11 związków sportowych, 2 komitety, najważniejsze polskie instytucje kultury oraz 300 tys. dzieci objętych programami sportowymi.
Koncern inwestuje również w dyscypliny popularne na innych rynkach, na których działa. Jedną z najpopularniejszych dyscyplin w Europie jest siatkówka, w której Polska zdobywa wielkie sukcesy. PKN Orlen nie ogranicza się do wyświetlania logo na koszulkach drużyny narodowej — sponsoruje on również reprezentacje młodzieżowe, siatkówkę plażową, a także program Siatkarskich Ośrodków Szkolnych, który objął 10 tys. uczniów ze 200 szkół. Ponadto koncern wspiera blisko 100 sportowców, 70 klubów, 11 związków sportowych, 2 komitety, najważniejsze polskie instytucje kultury oraz 300 tys. dzieci objętych programami sportowymi.
W 2022 roku Grupę Orlen cechował znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży, które wyniosły 277,5 mld zł – blisko dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Zysk netto za ten okres wyniósł 33,5 mld zł, co przyczyniło się do uzyskania rekordowych korzyści dla największej polskiej firmy. W uznaniu tego faktu prezes Adam Burak otrzymał nagrodę od panelu.
Źródło: pap-mediaroom.pl