Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłasza, że 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W 2024 r. odnotowano ponad 20 mln połączeń przychodzących w Centrach Powiadamiania Ratunkowego, co oznacza spadek o ponad 2 mln zgłoszeń w porównaniu z poprzednim rokiem. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 126 połączeń, natomiast na zmianie nocnej było to 81 połączeń.
W 2024 roku istniało 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, obsługujących połączenia alarmowe na numery 112, 997 oraz 998.
W minionym roku kontynuowano prace techniczne mające na celu poprawę niezawodności systemu teleinformatycznego CPR. Zmieniono konfigurację ośrodków krajowych, co zwiększyło odporność systemu na awarie.
W ubiegłym roku zarejestrowano ponad 20 mln zgłoszeń na numery alarmowe. CPR w Katowicach odnotowano najwięcej połączeń przychodzących, aż 2,1 mln, następnie w Radomiu niemal 1,9 mln zgłoszeń, oraz we Wrocławiu prawie 1,8 mln zgłoszeń.
Blisko 37% wszystkich połączeń zostało sklasyfikowanych jako niezasadne i nie wymagało interwencji służb. Natomiast ponad 25% zgłoszeń zostało anulowanych, co oznacza, że osoba dzwoniąca rozłączyła się przed nawiązaniem połączenia.
Najczęstszymi kategoriami zdarzeń alarmowych były te związane z komunikacją drogową, zgłoszono ich ponad 760 tysięcy. Wśród innych często zgłaszanych zdarzeń znalazły się m.in.: zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.), złe samopoczucie (ponad 544 tys.) oraz interwencje domowe (ponad 441 tys.).
Najwięcej połączeń zarejestrowano od czerwca do sierpnia, co wynosiło średnio 1 146 połączeń miesięcznie na jednego operatora (w porównaniu do 1,3 tys. w 2023 r.). Najwięcej zgłoszeń odnotowano w czerwcu (prawie 1,8 mln), lipcu oraz sierpniu (ponad 1,9 mln w tych miesiącach).
Średni czas oczekiwania na odbiór połączenia przez operatora wyniósł 9,47 sekundy, co oznacza, że połączenia są odbierane w ciągu 3-4 sekund od momentu ich wpłynięcia na stanowisko operatorskie. Pozostałe 6 sekund zajmuje zapowiedź, która jest obowiązkowa.
Większość zgłoszeń jest rejestrowana między godziną 10 a 21, a średni czas prowadzenia rozmów w ramach zgłoszeń zasadnych wynosi około 2 minuty i 23 sekundy. Najwięcej połączeń na numery alarmowe następuje w piątki (ponad 2,9 mln) i w soboty (ponad 3 mln).
Większość zgłoszeń (ponad 85%) została przekazana do Policji lub Państwowego Ratownictwa Medycznego, natomiast niewielki odsetek trafił do służb pomocniczych lub Państwowej Straży Pożarnej.
Obsługa numerów alarmowych
Obecnie w Centrach Powiadamiania Ratunkowego pracuje ponad 1,22 tys. operatorów obsługujących numery alarmowe. W ciągu roku zatrudnienie na stanowisku operatora numerów alarmowych wzrosło o około 35 etatów w porównaniu z rokiem 2023.
Osoba obsługująca numery alarmowe musi być biegła w co najmniej jednym języku obcym. Najczęściej używanym językiem jest angielski, a następnie rosyjski i niemiecki.
W roku 2024 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zorganizowało wszystkie szkolenia operatorów numerów alarmowych zgodnie z ustawą o SPR. Przeprowadzono 5 szkoleń podstawowych, które ukończyło 133 osoby. Wydano 116 certyfikatów, które są niezbędne do rozpoczęcia obsługi zgłoszeń alarmowych.
Zgłoszenia eCall
W 2024 roku odnotowano wzrost liczby zgłoszeń eCall o niemal 32 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając łączną liczbę ponad 42,6 tys. Największa liczba zgłoszeń wpłynęła w grudniu (ponad 4,1 tys.), październiku i listopadzie (po ponad 4 tys. zgłoszeń w obu miesiącach).
Coraz więcej samochodów wyposażonych jest w system eCall, co skutkuje wzrostem liczby zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń eCall zarejestrowano w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu (blisko 8,2 tys.) oraz Poznaniu (ponad 4,6 tys.).
W ubiegłym roku zarejestrowano blisko 2,5 tysiąca zgłoszeń SMS, z czego najwięcej wpłynęło w sierpniu (384), lipcu (309) oraz w maju (267). Niemal 2,3 tysiąca zgłoszeń zostało przekazanych do służb. Według danych na koniec 2024 roku, aktywnych było ponad 31,5 tysiąca użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112.
Informujemy, że wszystkie komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl