Adam Mickiewicz spędził niewiele czasu w obecnych granicach Polski – zawitał jedynie do Śmiełowa i kilku innych wielkopolskich miejscowości. Jednak spośród okolicznych dworów i osad Wielkopolski, które w owym czasie przyszły autor „Pana Tadeusza” odwiedzał, Śmiełów wyróżnia się szczególnym kultem postaci romantycznego wieszcza. Za sprawą Muzeum Narodowego w Poznaniu, które dzięki staraniom i zaangażowaniu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego stało się w 2021 roku właścicielem zespołu pałacowo-parkowego w Śmiełowie, kult ten trwa po dziś dzień.
Sztuka Tomasza Mana, przygotowywana na zlecenie Instytutu Książki, przedstawia historię pobytu Adama Mickiewicza w pałacu w Śmiełowie, którą poznajemy „oczami” Marii Chełkowskiej, ostatniej właścicielki tego miejsca. Na przełomie XIX i XX wieku, w dobie nasilonej germanizacji w zaborze pruskim, Maria Chełkowska prowadziła w Śmiełowie dom otwarty, który miał stanowić przeciwwagę – w granicach prawa – dla antypolskich działań władz pruskich. Chełkowska pielęgnowała pamięć o związkach Śmiełowa z Adamem Mickiewiczem. Zbierała dokumenty i pamiątki po wieszczu. Podążając śladami jej odkryć, poznajemy tajemnicze szczegóły pobytu wieszcza w pałacu w Śmiełowie.
Spotkanie z Tomaszem Manem odbędzie się w pałacu w Śmiełowie w sobotę 11 czerwca o godz. 16.00. Następnie o godz. 17.00 rozpocznie się koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, podczas którego usłyszeć będzie można dzieła najważniejszych twórców romantycznych, tworzące do dziś kanon muzyki europejskiej i światowej. Wydarzenie zwieńczy Wielki Polonez Wojciecha Kilara z udziałem publiczności.
Tomasz Man jest uznanym dramatopisarzem, reżyserem teatralnym, autorem adaptacji teatralnych i słuchowisk radiowych. Obronił doktorat na Wydziale Polonistyki Uniwersytu Wrocławskiego, ukończył także Wydział Reżyserii Dramatu na warszawskiej Akademii Teatralnej. Pracował m.in. jako kierownik literacki w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz konsultant programowy w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. Jego teksty dramatyczne były drukowane na łamach „Teatru”, „Dialogu” czy „Notatnika Teatralnego”. W swoim obszernym dorobku ma zarówno sztuki współczesne, jak i adaptacje klasyki. Od lat związany jest z Teatrem Polskiego Radia.
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” z powodzeniem koncerowała w wielu krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie i na Tajwanie, często ze znakomitej sławy solistami.
Źródło informacji: Instytut Książki
Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl