Wiodący dostawca informacji o konsumentach potwierdza swoje zobowiązanie na rzecz dokładności i przejrzystości danych.
– Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Pięć ofert wpłynęło na budowę tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Teraz rozpocznie się sprawdzanie i weryfikacja ofert. Długość tego procesu będzie zależna od jakości złożonych dokumentów. Jest to największy jak dotąd opublikowany przez CPK przetarg na roboty budowlane, w ramach którego powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.
Przetarg dotyczy budowy tunelu oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania pomiędzy komorami „Retkinia” i „Fabryczna”, wraz z zapewnieniem odpowiednich warunków dla linii kolejowej.
Zamawiający przewidział na realizację projektu budżet w wysokości 2 mld 800 mln zł. Najtańsza z złożonych ofert wyniosła 2 mld 166 mln zł, a najdroższa 2 mld 797 mln zł. Fakt, że wszystkie oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie, świadczy o dobrze przygotowanym postępowaniu przetargowym.
Po przeanalizowaniu dokumentacji dowiemy się, kto będzie odpowiedzialny za budowę 4,6-kilometrowego tunelu przeznaczonego dla pociągów dalekobieżnych, głównie dla Kolei Dużych Prędkości, które będą kursować między Warszawą a Wrocławiem i Poznaniem.
„Naszym głównym celem jest wykonywanie drążenia tunelu w taki sposób, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dla mieszkańców znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie realizowanej inwestycji. Wszyscy mieszkańcy Łodzi muszą mieć pewność, że projekt jest prowadzony odpowiedzialnie, z zachowaniem najwyższych standardów technicznych. Jestem zadowolony, że konsekwentnie realizujemy kolejny istotny krok w programie CPK” — zaznaczył minister infrastruktury, Dariusz Klimczak.
Proces jest bardzo złożony, o czym świadczy fakt, że specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczyła około 2000 dokumentów. W sumie do CPK wpłynęło około 1000 pytań od 25 potencjalnych wykonawców. Wybór najkorzystniejszej oferty będzie dokonany po analizie ofert pod kątem ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.).
Nowy tunel w Łodzi będzie najbardziej ambitnym projektem w Polsce, z największą średnicą spośród podziemnych konstrukcji budowanych metodą TBM. Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, podkreślił, że będzie to także najdłuższy tunel tego typu budowany jednym odcinkiem.
Realizacja zamówienia musi zostać zakończona w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy przez wykonawcę.
Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy Kolei Dużych Prędkości, linii „Y”, łączącej Warszawę, CPK, Łódź, Wrocław i Poznań. Przebiegać będzie przez gęsto zabudowane centrum Łodzi, co wymaga ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych przez wybranego wykonawcę na etapie projektu wykonawczego.
Prace nad drążeniem tunelu mają rozpocząć się w czwartym kwartale 2026 roku i zakończyć w trzecim kwartale 2028 roku.
Cały odcinek linii 85 między Warszawą a Łodzią zostanie uruchomiony w 2032 roku, równocześnie z otwarciem nowego lotniska krajowego. Po otwarciu, podróż pociągiem między tymi miastami skróci się do około 40 minut, co będzie istotnym krokiem w realizacji projektu „Polska 100 minut” i przyczyni się do poprawy połączeń oraz zmniejszenia wykluczenia komunikacyjnego wśród Polaków.
Zachęcamy do zapoznania się z komunikatami publikowanymi w serwisie PAP. Treść komunikatów jest publikowana w formie dostarczonej przez nadawcę, a nadawca ponosi odpowiedzialność za ich treść zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe. (PAP)
Źródło: pap-mediaroom.pl