Choć początki odlewni Volkswagen Poznań sięgają jeszcze początków roku 1996, gdy uruchomiono niewielki zakład oczyszczania kolektorów ssących przy ul. św. Michała w Poznaniu, to jednak dopiero rok później, wraz z przygotowaniem do produkcji hal w zakładach HCP na poznańskiej Wildzie, fabryka rozpoczęła pełną działalność. W zakładzie powstało ponad 85 milionów komponentów do samochodów z napędem konwencjonalnym i pojazdów elektrycznych koncernu Volkswagen. Przez 25 lat rozwijała i rozbudowywała się systematycznie, osiągając pozycję jednej z największych i najnowocześniejszych odlewni w Europie. Dziś na siedemnastu wydziałach odlewni pracuje ponad 1000 osób. Pozycję wiodącego producenta podzespołów odlewnia Volkswagen Poznań uzyskała poprzez umiejętne dostosowanie produktów do wymagań na rynku motoryzacyjnym, a co za tym idzie wprowadzenie znaczących zmian w procesie odlewania. W zakładzie produkowane są głowice cylindrowe, obudowy układu kierowniczego i elementy podwozia dla różnych modeli marek Volkswagen, Skoda, Audi i Porsche, a od 2019 roku produkowane są tu części elementów silnika do aut elektrycznych koncernu VW, m.in. dla rodziny pojazdów Volkswagen ID.
„Choć rozpoczynaliśmy od jednego, wypożyczonego pieca i kilku maszyn, to dziś z dumą muszę podkreślić, że odlewnia Volkswagen Poznań jest zakładem nowoczesnym, w wysokim stopniu zautomatyzowanym, będącym w głównym nurcie rozwoju motoryzacji i produkującym zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju – mówi dr Thomas Kreuzinger-Janik, dyrektor odlewni. – Najlepszym przykładem naszego zaawansowania technologicznego jest fakt, że już w roku 2019, czyli na samym początku elektrycznej ofensywy koncernu Volkswagen, to właśnie nam powierzono produkcję niektórych komponentów do samochodów w pełni elektrycznych. Dziś wytwarzamy podzespoły do takich modeli jak Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5, Audi e-tron, czy Porsche eMacan Turbo”.
Obecnie hale produkcyjne odlewni Volkswagen Poznań zajmują powierzchnię ponad 36000 m2. Wolumen produkcji, to ok. 4,5 mln komponentów rocznie. W 2019 roku uruchomiono nową linię odlewniczą. Metodą odlewania ciśnieniowego produkowana jest tu obudowa przekładni silnika zabudowywana na platformie MEB (niem. Modulare E-Antriebs-Baukasten) do w pełni elektrycznych aut z rodziny ID. Odlewnia zainwestowała ponad 2,5 mln euro w nową maszynę do odlewania ciśnieniowego po to, by móc odlewać części do najnowszych, kolejnych elektrycznych aut koncernu Volkswagen.
„Na przestrzeni lat diametralnie zmieniła się specyfika pracy w odlewni. Dziś odlewnik to wykwalifikowany pracownik, który znając proces, potrafi obsłużyć robota czy całą zautomatyzowaną linię odlewniczą. Świadomi zachodzących zmian, wychodząc naprzeciw, już w 2012 roku utworzyliśmy Szkołę Odlewników, która była pierwszym warsztatem na terenie Volkswagen Poznań dedykowanym wyłącznie uczniom. Transformacja i postęp nie ominęły także tego obszaru i dlatego od nowego roku szkolnego rozpoczynamy naukę w zawodzie mechatronik z podstawami odlewnictwa” – mówi Jolanta Musielak, członek zarządu Volkswagen Poznań ds. personalnych i organizacji i dodaje: – Dziś z dumą mogę powiedzieć, że odlewnia Volkswagen Poznań to nowoczesny zakład z niezwykle zaangażowaną i kompetentną załogą, w zrównoważony sposób rozwijający się w kierunku przyszłości i elektromobilności”.
„Przez 25 lat istnienia ten zakład zmienił się nie do poznania. Cieszymy się, że wraz z rozwojem zakładu rozwijali się jego Pracownicy. Załoga stale podnosiła swoje kompetencje, co również wpływało na stabilność zatrudnienia. Co równie ważne, praca w odlewni jest bezpieczna, a jest to zasługa codziennej pracy działu BHP oraz Społecznych Inspektorów Pracy na rzecz bezpieczeństwa Pracowników” – komentuje Piotr Olbryś przewodniczący OM NSZZ Solidarność w VWP.
Odlewnia Volkswagen Poznań, to doskonały przykład zrównoważonego rozwoju i udanej koegzystencji zakładu przemysłowego z sąsiadującymi z nim terenami mieszkaniowymi. Na terenie odlewni i w okolicy nie tylko z sukcesem nasadza się drzewa, tworzy tzw. zielone ściany i łąki kwietne, ale również uruchomiono tu program odzysku ciepła, służący okolicznym mieszkańcom i umiejscowionemu niedaleko szpitalowi. Już od 2017 roku odlewnia Volkswagen Poznań wraz Veolia Energia Poznań, odzyskuje ciepło powstające przy pracy sprężarek i przekazuje je do miejskiej sieci ciepłowniczej. Projekt ten osiągnął jeszcze większą skalę, odzyskując ciepło również z wytapialni aluminium. Oblicza się, że Volkswagen wprowadzi do sieci ciepłowniczej energię cieplną o wartości energetycznej 56000 gigadżuli (GJ). Inwestycja ta pozwoli na ogrzanie ok. 4500 mieszkań w 45 budynkach wielorodzinnych znajdujących się na poznańskim Górczynie. Dzięki tej inwestycji poznańska elektrociepłownia Karolin, dotychczas dostarczająca tam energię cieplną, wyemituje rocznie o 2440 ton CO2 mniej i zużyje ok. 3200 ton węgla rocznie mniej – to wynik porównywalny z ilością dwutlenku węgla, jaką pochłania rocznie aż 400000 drzew.
Zakład z sukcesem współpracuje też i prowadzi dialog z Radą Osiedla Wilda, wspiera okoliczne przedszkola, sąsiadów będących pod opieką MOPS, współpracuje z projektem Schron Kultury Europa oraz angażuje się w projekty WOŚP.
Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl